Dackebränna |
|||||||||||||||||||||
Via Stockholm och Göteborg | |||||||||||||||||||||
Söndagsskola i "Göteborg" 1922. I bakre
ledet till vänster:
Kvarn och spånhyvel på Dackebränna 1935 Bror (t.v) och Bertil Gradin på
Dackebränna 1923
|
Om man vid Liden åker över Indalsälven till den södra sidan (på kartan är det egentligen västra sidan för att vara exakt, men vi håller oss till det gamal talessättet) och omedelbart tar till höger, kommer man efter 5km till Dackebränna trots att både Stockholm och Göteborg passeras. Vägen Deb nuvarande vägen till Dackebränna byggdes 1932-36, med handkraft som sk statskommunalt arbete under den svåra arbetslösheten. Dessförinnan fanns endast en kärrväg som en bit efter bron passerade Svartdalen, en smal passage i kolsvart skog, där isen smalt först till midsommar varje år. Det var ju inte en alltför välkomnande port till Dackebränna!!!! Byanamnet Namnet Dackebraänna kan möjligen här-stamma från ordet Brännan, en vanlig be-nämning förr i tiden för kalhygge eller av-bränd mark. Kanske en brand för länge sedan på Dackes södra skiften är orsaken till namnet Dackebränna. Nybyggare På de relativt stora torpen fanns 2-5 kor och ibland 1-2 hästar. Förutom av jorden levde man av skogsbruk. Huggning och timmerkörning åt framförallt Wifstavarv AB, som ägde en stor skogsenklav även i "Sillre södra". Timmerhuggarna var ofta förlagda till Sillrebodarna, även kallade Kvarnå-bodarna. På kartor idag står det Österfäbodarna. Hästkörarna bodde före-trädesvis i torpen. Det var mycket folk på skogarna förr i tiden, blaa många från Hälsingland som arbetade med skogsdrivning. Idag brukas endast en del av marken i Göteborg av en bonde från den norra sidan av älven. All övrig inägojord ligger för fäfot och naturen tar snabbt igen den en gång så mödosamt uppbrutna jorden. Skola Dackebränna hade aldrig någon egen skola. Från slutet av 1800 till 1922 var skolan förlagd till Klärke, där man gick tillsam-mans med elever från närliggande byar. År 1923 flyttades skolan till Dacke. Man gick till fots och höjdskillnaden mellan torpen och älven är ca 150 meter. Således en rejäl uppförsluta! Skolabarnen måste två gånger om dagen ta sig över Indalsälven. Föräld-rarna turades om att sköta rodden. Överfarterna var ofta av det dramatiska slaget. När förhållandena blev alltför svåra inackorderades skolbarnen på norra sidan av älven. År 1944 överfördes eleverna till Central-skolan i Liden. Transporten skedde med häst. På sommaren med täckt vagn och på vintern med släde. Som mest fick 14 barn plats och ibland välte släden. Efter några år blev det biltransport och bättre komfort. För att ge de små barnen samma möjligheter som barnen på norra sidan av älven inrättades en söndagsskola i Göteborg hos Mauritz Söderberg på 1920-talet. |
||||||||||||||||||||
Moderniteter All service
fanns i Liden, såsom kyrka, poststation, läkare, tandläkare, bio,
logelokal, handelsbod, bussförbindelser mm. Affärer fanns i Dacke: Teodor
Nilssons, i Klärke, Lars Westfahls, i Liden: Nicke Nilssons, och i Åsen:
Ferdinand Lindgrens. En kortare tid fanns en brödbutik på Dackebränna.
Bagare Hansson i Liden levererade bröd 1 gång per vecka. Den mycket fruktade sjudomen "spanskan", som härjade kring 1918, ryckte bort många människor i alltför unga år. Dackebränna tycks dock i stort sett blivit förskonad från denna farsot. Många ansågs sig ha den högt respekterade läkaren Kindvall i Liden att tacka för en god hälsa. Kristidsved Avfolkning Personligheter Tack /Arne Johansson
|